7/24 Acil Hattı

Merkez Ofis

Muratpaşa Mah. İsmetpaşa Cad. Celal Emeç Apt. No.21.Kat.2 Erzurum

Çene Eklemi Tedavisi | ÖZEL KILINÇ AĞIZ & DİŞ SAĞLIĞI POLİKLİNİĞİ ERZURUM Doç. Dr. Adnan KILINÇ & Dr. Dt. Zekiye KILINÇ
Çene Eklemi Tedavisi

Temporomandibular eklem problemleri

Temporomandibular eklem (TME); alt çeneyi kafatasına bağlayan, bir menteşe gibi görev yapan ve yutkunma, çiğneme ve konuşma gibi çok önemli fonksiyonların yapılabilmesini sağlayan bir eklemdir. Aynı zamanda TME uzayın her üç yönünde hareket edebilir.

TME problemleri çeşitli bölgelerde ağrıya sebep olabilirler. Bunlar arasında çene eklemi, çene hareketlerini kontrol eden kaslar ve baş boyun bölgesi sıralanabilir. TME problemlerinin sebebini tam olarak belirlemek zordur.

TME problemleri bazen hiçbir tedavi uygulanmadan kendi kendine geçerken, çoğunlukla bir uzman tarafından görülmeye ve tedavi edilmeye ihtiyaç gösterirler.

TME problemlerinin bir uzman tarafından görülmesi ve tedavi edilmesi gereklidir.

TME problemlerinin sebepleri

Ağrılı TME problemlerinin sebepleri oldukça çeşitlidir.

Eklemi meydana getiren anatomik yapılardaki problemler

Çeneye ya da eklem bölgesine gelen darbe

Bu bölgedeki kıkırdakta oluşan iltihaplanma

Yoğun stres

Dişlerdeki kapanış bozuklukları (Ortodontik bozukluklar)

Ne zaman bir uzmana başvurmalısınız?

Eğer çenelerinizde bir hassasiyet, geçmeyen bir ağrı varsa veya çenenizi tam olarak açıp kapatamıyorsanız TME problemleri konusunda uzman olan bir hekime başvurmalısınız. Hekiminiz, sizin probleminizin muhtemel sebepleri ve tedavisi hakkında size gerekli bilgileri verecektir.

TME problemlerinin belirtileri

Çenelerde ağrı ve rahatsızlık hissi

Kulak içinde veya çevresinde ağrı

Çiğnemede zorluk ve rahatsızlık

Dişlere, yüze, başa, kulak içine, boyun ve omuzlara yayılan ağrı

Çenelerde ağız açık veya kapalı iken kilitlenme

Ağız açıp kapatmada zorluk

Özellikle çiğneme esnasında ortaya çıkan klik sesi

Risk faktörleri

Stres seviyesini artiran meslekler, ailesel problemler, sınav dönemleri, ekonomik problemler, diş çapraşıklıkları ve kapanış bozuklukları, çok sayıda diş eksikliği ve sistemik hastalığı olan kişilerde eklem problemlerinin görülme ihtimali artmaktadır.

TME problemleri özellikle 15-40 yaş arasındaki kadınlarda çok daha sık ortaya çıkmaktadır.

Teşhis ve Tanı

Hekiminiz sizden aşağıdaki bilgileri isteyecektir:

Belirtiler ne zaman başladı?

Bu problem daha önce de oldu mu?

Son zamanlarda stres seviyenizde bir artiş oldu mu?

Sık sık başağrısı, diş ağrısı veya boyun ağrısı oluyor mu?

Düzenli olarak kullandığınız ilaç var mı?

Ayrıca;

Ağrınız sürekli mi yoksa aralıklı mı?

Ağrınızı tetikleyen herhangi bir olay var mı?

Çenenizi hareket ettirdiğinizde ses geliyor mu? Eğer ses varsa ağrılı mı?

Ağız açmanızda herhangi bir zorluk ve kısıtlanma var mı?

Sorularına vereceğiniz cevaplar teşhis açısından faydalı bilgiler sağlayacaktir. Eğer hekiminiz gerekli görürse dişleri ve çene kemiklerini incelemek için röntgen isteyebilir. Eklem içi yapısal kemik problemlerinden şüpheleniyorsa Bilgisayarlı Tomografi (CT) isteyebilir. Ayrıca eklem yumuşak dokularındaki (disk, kıkırdak, bağ dokusu ve kas) bir problemden şüpheleniyorsa Magnetic Resonance Imaging (MRI) isteyebilir.

Tedavi

Bazı vakalarda TME problemleri hiçbir tedaviye ihtiyaç olmadan kendiliğinden geçmektedir. Eğer eklem problemi belirtileri kalıcıysa doktorunuz size çeşitli tedavi alternatifleri sunacaktir. TME problemlerinin tedavisinde çok sıklıkla kullanılan apareyler okluzyon plaklarıdır (oral splintler).

Fakat yapımları oldukça hassasiyet gerektirir ve teşhisin çok dikkatli yapılması gerekir. Yanlış uygulamalar ağrıyı artirabilir. Plaklar kimi zaman sadece geceleri, kimi zaman tüm gün kullanılabilir.

Fizik Tedavi, Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim, çeşitli ilaçlar ve gerekli görülürse cerrahi müdahale de TME tedavilerinde kullanılmaktadır.

TME problemleri özellikle 15- 40 yaş arasındaki kadınlarda çok daha sık ortaya çıkmaktadır.

WhatsApp Support
WhatsApp Destek